2020 rok już za nami, jednak wiele ze zmian, które zapoczątkował, będziemy odczuwali w kolejnych latach. Co jednak dla świata stomatologii i implantologii przyniesie 2021 rok? Swoimi predykcjami na najbliższe 12 miesięcy dzielą się eksperci rynku medycznego oraz czołowy implantolog, którzy na bieżąco śledzą najnowsze krajowe i światowe trendy.

Świat pokrywa się srebrem

Społeczeństwa tzw. państw rozwiniętych zcałego świata stają się coraz starsze. Wraz zwiekiem, wzrasta zapotrzebowanie ludzkości na usługi z zakresu specjalistycznej opieki medycznej oraz rozwiązań pomagających jak najdłużej zachować komfort życia.

„Demografia jest nieubłagana – z każdym rokiem średni wiek pacjenta, który trafi na zabieg implantologiczny, będzie coraz wyższy. Dlatego jako Alpha Bio Polska będziemy wspierali lekarzy, prowadząc działania edukacyjne dedykowane tej grupie.”- mówi Błażej Cisoń, Key Account Manager – „Alpha Bio jest w doskonałej pozycji by zaadresować potrzeby tych pacjentów. Marka stale prowadzi badania rozwojowe nad technologiami, które usprawniają proces leczenia poprzez stymulowanie procesów gojenia się czy doskonalenie technologii personalizacji zabiegów, poprzez nowe narzędzia, w tym cyfrowe, dla lekarzy.”

W przypadku stomatologii widoczny jest np. trend odchodzenia od tradycyjnych protez, które w świadomości seniorów wymagają dużej ilości pracy nad ich utrzymaniem w należytej higienie, a jednocześnie – nie zapewniają pełni swobody funkcjonowania tak, jak ma to miejsce w przypadku implantów dentystycznych. Srebrni pacjenci coraz częściej, i coraz powszechniej korzystają z dostępu do Internetu, by samodzielnie odnajdywać informacje o dostępnych metodach leczenia, uniezależniając się od wsparcia krewnych w tym względzie. Jaki wpływ będą mieli ci nowi-srebrni pacjenci na rynek stomatologii? Według Raportu Fortune Business Insights światowy rynek implantów dentystycznych osiągnie wartość 5,81 miliarda USD do 2027 roku, m.in. właśnie dzięki tej stale rosnącej grupie pacjentów.

„Dla każdego pacjenta, ale zwłaszcza srebrnego, kluczowy będzie także dostęp do opieki w wymiarze emocjonalnym. Zapewnienie pacjentowi maksymalnego komfortu podczas całej ścieżki leczenia, a zwłaszcza po ukończeniu zasadniczej części zabiegowej, będzie wyzwaniem, na które będą musiały odpowiedzieć kliniki przyszłości. – wskazuje Wojciech Frączkiewicz, Key Account Manager, Alpha Bio Polska – „Jednocześnie stale rozwijane są przez producentów urządzenia, które mają wspierać lekarzy w tej nowej rzeczywistości. Dobrym przykładem są tu np. skanery wewnątrzustne, które stają się coraz powszechniejszym widokiem w klinikach. Pomagają nie tylko lepiej planować zabiegi, ale też opowiadać o toku leczenia pacjentom, wspierając tym samym proces budowy zaufania pomiędzy stronami.”

Polski pacjent w polskiej klinice

Polska stomatologia od lat cieszy się renomą na całym świecie, czego dowodem jest niesłabnąca popularność kraju jako celu tzw. turystyki stomatologicznej, w szczególności z krajów członkowskich Unii Europejskiej. W najbliższych latach Polska pozostanie atrakcyjną destynacją dla podróżujących pacjentów. Jednakże, należy spodziewać się procentowego spadku wartości zabiegów świadczonych na rzecz cudzoziemców w ogólnej ich liczbie.

Będzie wynikało to ze stałego wzrostu liczby pacjentów krajowych oraz dalszych ograniczeń w swobodzie przemieszczania się ze względów sanitarnych. Nie bez znaczenia jest również Brexit, jako że odsetek Brytyjczyków wśród zagranicznych pacjentów przyjmowanych w Polsce, był znaczący.

„Polacy stają się coraz bogatszym społeczeństwem, systematycznie zmniejszając dystans do Zachodu. Naturalnym jest zatem, że wraz ze wzrostem majątku, zaczynamy poszukiwać nowych rozwiązań. Rodzimego pacjenta będzie w coraz większym stopniu interesowało to, czy dana procedura może rozwiązać jego problemy całkowicie, nawet jeśli wiązałoby się to z poniesieniem wyższych kosztów.” – mówi Sławomir Polański, Key Account Manager w Alpha Bio Polska– „Jeszcze parę lat temu była to niezmiernie rzadka sytuacja – dziś i w przyszłości, stanie się powszechna. Bardzo dobrą ilustracją tego trendu jest dynamicznie rosnąca liczba prac pełnołukowych w polskich gabinetach.”

Implantologia w Polsce

„Dla każdego pacjenta, ale zwłaszcza srebrnego, kluczowy będzie także dostęp do opieki w wymiarze emocjonalnym. Zapewnienie pacjentowi maksymalnego komfortu podczas całej ścieżki leczenia, a zwłaszcza po ukończeniu zasadniczej części zabiegowej, będzie wyzwaniem, na które będą musiały odpowiedzieć kliniki przyszłości. – wskazuje Wojciech Frączkiewicz, Key Account Manager, Alpha Bio Polska – „Jednocześnie stale rozwijane są przez producentów urządzenia, które mają wspierać lekarzy w tej nowej rzeczywistości. Dobrym przykładem są tu np. skanery wewnątrzustne, które stają się coraz powszechniejszym widokiem w klinikach. Pomagają nie tylko lepiej planować zabiegi, ale też opowiadać o toku leczenia pacjentom, wspierając tym samym proces budowy zaufania pomiędzy stronami.”

Zaledwie 31 proc. Polaków wybrało się do stomatologa w I półroczu 2020 roku według najnowszego badania CBOS. Wraz z postępem w realizacji programu szczepień, jest zatem wysoce prawdopodobne, że pacjenci przystąpią do realizacji zabiegów odkładanych „na później”, ze względu na obawy sanitarne. Czy zatem na wiosnę 2021 roku punkty rejestracji w gabinetach odnotują rekordową liczbę rezerwacji terminów zabiegów? Nie, jeżeli już w tym momencie kliniki nie rozpoczną implementacji cyfrowych narzędzi ułatwiających obsługę pacjentów oraz podnoszących komfort samego procesu leczenia, np. poprzez ograniczenie liczby wizyt.

„Rolą nowoczesnej kliniki stomatologicznej jest wykraczanie poza standardowe usługi dentystyczne. Pacjenci coraz częściej oczekują, że w ramach jednego gabinetu będą mogli zrealizować możliwie najszerszą gamę zabiegów. Wychodzimy temu naprzeciw, a otwarcie się na nowe technologie jest kluczowe, aby przygotować klinikę na wyzwania przyszłości.” – mówi dr n. med. Jakub Kwiatek, założyciel KlinikaKwiatek

„W mojej własnej praktyce, z powodzeniem uruchomiliśmy nowoczesne laboratorium 3D. Dzięki temu większość procesów realizujemy całkowicie wewnętrznie, niezależnie od zewnętrznych usługodawców. Ponadto stale szkolimy nasz personel – nie tylko pracowników medycznych, ale i Dział Obsługi Pacjenta – w zakresie najnowszych dostępnych technologii, jak również umiejętności miękkich, które wspierają ich w codziennej pracy z pacjentem i budowie mocnych, personalnych relacji.”

Powrót do status quo?

Prawdopodobny wiosenny powrót zainteresowania zabiegami wśród pacjentów będzie jedynie przejściowy. Dlatego warto przygotować się na niego już teraz, doskonaląc łańcuchy procesów wewnątrz gabinetu stomatologicznego, np. wprowadzając nowoczesne, a przy tym proste technologie, odpowiadające potrzebom współczesnego pacjenta. 2021 rok może być także szansą na rozpoczęcie prac nad przekształceniem praktyki tak, by lepiej odpowiadała długofalowym trendom demograficznym.